Elon Musk
Životopisná kniha o nejvýraznější osobnosti dneška. Od začátků v PayPal po koupi Twitteru. Nejen neuvěřitelné úspěchy, ale i tragické události, které připomenou, že na penězích zase tolik nezáleží.
Dnes bych chtěl přiblížit životopisné dílo od Waltera Isaacsona, o životě a přístupu k práci Elona Muska. Pro mě jako fanouška Elona šlo o knihu, která v mé knihovně skončit musela na 100%, ovšem tvrdím, že má co nabídnout nejen fandům jako jsem já, ale i dalším čtenářům a co víc, možná i odpůrcům Elona. Nejen, že se dozvíš možná další detaily o jeho temných stránkách, ale možná zjistíš, že má i některé světlé stránky.
Kniha
Co jsem se v knize dozvěděl? Předně autor popisuje způsoby práce Elona. Jeho maximální koncentraci, spaní v továrnách, ale i nemilosrdné jednání CEO. Popravdě jsem si mnohdy říkal, že pracovat pro Muska bych rozhodně nechtěl, až na jednu výjimku se neostýchal velmi rychle zatočit i s dlouholetými spolupracovníky, až jakoby bez emocí.
Tím se dostaneme taky k jeho nemoci, k tomu, že má právě s emocí problémy a z dětství si nese v hlavě démony, kteří vylézají na světlo většinou v okamžik, kdy se to nejméně hodí. No a někdy vylezou ve správný okamžik a umožní mu například dotáhnout produkci modelu 3 do úspěšného konce.
Jak se ovšem dozvídám z knihy, takhle jednoduché to u něj není. Emoce mu nejsou cizí a spíše prostě některé věci prožívá jinak, než bych mohl předpokládat. Nic víc a nic míň, není to stroj, je to stále člověk a alespoň mě to přišlo, že je naopak uvnitř docela citlivka.
Tím se dostávám k pro mě snad nejsilnější části knihy, alespoň co se emocí týče. Jde o příběh jeho prvního syna Nevady. Zvláště pro každého rodiče se jedná o těžkou kapitolu ke čtení, ale snad žádná jiná mi neokrývá Elona jako člověka a nesundává z něho tu auru stroje na úspěch. Kdybych si měl přečíst jen jednu kapitolu, bude to právě tato, fakt ti u ní spadne smítko do oka.
Naopak v knížce je hodně kapitol, kde se upřímně zasměješ. Musk má někdy opravdu dobrý humor a knížka dokáže i slušně pobavit. Jsou to až nečekané věci v životopisné knize, ale Elon je v duši taky geek, rád si hraje a nevím jestli kvůli jeho nemoci, ale je prostě i velkým dítětem a v některých situacích prostě reaguje víc než vtipně.
Ukázky z knihy
Pracovní pohovory u Muska
Pracovní pohovory u Muska bývají dost znepokojivé. Dělá několik věcí najednou, tupě zírá před sebe a někdy se odmlčí třeba na minutu i víc. (Uchazeči o práci bývají předem upozornění, aby v takovém případě také mlčeli a nesnažili se ticho vyplnit.) Ale když se do toho dá a chce si o žadateli udělat obrázek, pustí se do detailní technické debaty. Jaké je vědecké zdůvodnění pro použití hélia na místo dusíku? Jaké jsou nejlepší metody čištění labyrintového těsnění hřídele čerpadla?
Elonův problém s Autopilotem
Každá porada s Elonem začínala: “Proč mě auto nedokáže odvézt z domova do práce?" líčí jeden ze seniorních vice-prezidentů Tesly Drew Baglino.
Podobná zvolání vyvolávala v Tesle až groteskní rojení. V jedné zatáčce na mezistátní silnici číslo 405 míval Musk vždy potíže, protože na vozovce bylo úplně vybledlé značení. Autopilot pokaždé prudce vybočil z pruhu a div nenarazil do protijedoucích aut. Musk rozčíleně nakráčel do kanceláře. „Udělejte něco, ať je to správně naprogramované," požadoval. Tým se měsíce pokoušel vylepšit software Autopilotu.
Nakonec přišel Sam Teller a několik dalších ze zoufalství s jednodušším řešením: požádají dopravní inspektorát, aby čáry na tom úseku dálnice přemaloval. Z úřadu ovšem nikdo nereagoval, a tak vymysleli ještě smělejší plán. Rozhodli se pronajmout si stroj pro vodorovné dopravní značení, ve tři ráno vyrazit do inkriminované zatáčky, na hodinu dálnici zavřít a čáry přemaloval. Došli až tak daleko, že si našli, kde by se dal stroj na značení půjčit, když se konečně na inspektorátu podařilo probojovat k příslušnému úředníkovi, z něhož se vyklubal velký Muskův fanda. Souhlasil, že značení nechá opravit, pokud bude s několika známými moci navštívit továrnu SpaceX. Teller je provedl po areálu, vyfotili se a dálnice dostala nové značení. Od té doby Muskův Autopilot zvládal zatáčku bez potíží.
Chudák Coffin
V partě sice vládl duch sounáležitosti, ale Musk se i tak vůči ostatním leckdy choval chladně a drsně. Jednu sobotu v deset hodin večer se rozčílil kvůli robotickému rameni, které montovalo do akumulátorů chladicí trubice. Robot měl rozhozenou kalibraci a zdržoval výrobní proces. Přivolali mladého inženýra jménem Gage Coffin. Ten byl nadšený, že se konečně setká s Muskem. V Tesle pracoval už dva roky a posledních jedenáct měsíců žil v podstatě s jedním kufrem a sedm dní v týdnu pracoval v továrně. Byla to jeho první práce na plný úvazek a miloval ji.
Sotva přišel, Musk na něj vyštěkl: „Hele, tohle nefunguje. To je tvoje práce?" Coffin se zakoktal a ptal se, co přesně má Musk na mysli. Programování? Konstrukce? Opracování? Musk se dál ptal: „Je to, kurva, tvoje práce?" Zcela z míry vyvedený a vyděšený Coffin se stále snažil pochopit, na co se ho ptá. Muska to ještě víc vytočilo. „Jsi pitomec," oznámil mu. ,,Vypadni odsud a už se nevracej." Coffinův projektový manažer si ho vzal za pár minut stranou a řekl mu, že Musk nařídil, aby ho vyhodili.
V pondělí dostal formální výpověď. „Mého manažera vyhodil týden po mně a jeho manažera týden po něm,“ shrnuje Coffin. „Ale u těch Elon aspoň věděl, jak se jmenují.“
Algoritmus
Na kterékoli výrobní poradě ať už v Tesle, nebo ve SpaceX, může Musk zničehonic začít jako mantru monotónním hlasem odříkávat něco, čemu říká „algoritmus". Jeho podobu ovlivnily zkušenosti z navyšování výroby v Nevadě a ve Fremontu. Jeho manažeři při tom občas pohybují rty, jako by se svými knězem odříkávali slova liturgie. „S algoritmem jsem jako poškrábaná deska," připouští Musk. „Ale považuju za užitečné ho opakovat do omrzení." Skládá se z pěti přikázání:
1. Zpochybňovati budeš každý požadavek. Ke každému požadavku je třeba přiřadit jméno člověka, který jej vymyslel. Nikdy se nesmíš smířit s tím, že daný požadavek vyšel z nějakého oddělení, jako třeba z „právního oddělení" nebo z „bezpečnostního oddělení“. Vždycky musíš znát jméno konkrétního člověka, který daný požadavek vznesl. Potom bys ho měl zpochybnit bez ohledu na to, jak je ten člověk chytrý. Požadavky chytrých lidí jsou nejnebezpečnější, protože lidé mají sklon o nich méně pochybovat. Vždycky požadavek zpochybni, i kdyby přišel ode mě. Potom se postarej o to, aby nebyl tak hloupý.
2. Odstraň veškeré části procesu, které se odstranit dají. Možná je budeš zase muset vrátit. Vlastně platí, že pokud aspoň deset procent z nich zase nevrátíš zpátky, neškrtal jsi dost důkladně.
3. Zjednodušuj a optimalizuj. To by mělo přijít po kroku číslo dvě. Běžnou chybou je zjednodušovat a optimalizovat část nebo proces, které by v první řadě neměly existovat.
4. Akceleruj cyklus. Každý proces se dá urychlit. Udělej to ale až po prvních třech krocích. V továrně Tesly jsem chybně strávil spoustu času urychlováním procesů, u nichž jsem si později uvědomil, že se měly úplně odstranit.
5. Automatizuj. To přichází na řadu jako poslední. Velkou chybou v Nevadě i ve Fremontu bylo, že jsem se začal snažit automatizovat každý krok. Měli jsme počkat, dokud nebudou zpochybněny všechny požadavky, neodstraní se zbytné části a procesy a nevychytají se všechny mouchy.
Algoritmus občas doprovází několik dodatků, mimo jiné:
Všichni techničtí manažeři musejí mít zkušenosti z praxe. Například manažeři softwarových týmů musejí strávit alespoň dvacet procent času programováním. Manažeři instalací solárních střech musejí strávit čas na střechách při instalacích. Jinak jsou jako velitel jízdy, který neumí jezdit na koni, nebo generál, který neví, jak se drží meč.
Kamarádství je nebezpečné. Brání lidem zpochybňovat práci druhého. Vede k neochotě hodit kolegu pod vlak. Tomu je třeba se vyhnout.
Je v pořádku mýlit se. Jen nebuď sebevědomý, když se mýlíš.
Nikdy nežádej podřízené, aby udělali něco, co sám nejsi ochoten udělat.
Kdykoliv je potřeba řešit problémy, nebav se o nich jen se svými manažery. Přeskoč o úroveň níž a potkej se s podřízenými svých manažerů.
Při náboru hledej lidi se správným přístupem. Dovednosti se dají naučit. Změna přístupu vyžaduje transplantaci mozku.
Maniakální pocit naléhavosti je podstatou našeho fungování.
Jediná neměnná pravidla jsou ta, která diktují fyzikální zákony. Všechno ostatní jsou jen doporučení.
Technik chlazení
V jeden moment začal vyslýchat technika, který pracoval na stanovišti, kde se ochlazovala ocel. „Můžete zrychlit průtok chladicí kapaliny?" Muž mu vysvětlil, že chladicí proces podléhá jistým omezením. Musk mu oponoval. Vycházejí ta omezení doopravdy z fyziky oceli? Může ocel jako koláč v troubě ztvrdnout na povrchu, ale zůstat měkká uprostřed? Technik si trval na svém.
Musk ho přestal grilovat, ale intuice mu napovídala, že ten proces měl trvat necelou minutu. Nechal na technikovi, aby našel způsob, jak toho cíle dosáhnout. Řeknu to jasně, nechal se slyšet Musk. „Zchlazování nesmí trvat déle než padesát devět vteřin, nebo se sem vrátím a zkrátím to osobně."
Postmuskovská stresová porucha
Po té schůzce si inženýři procházeli obvyklými fázemi postmuskovské stresové poruchy: zděšení, po něm naštvání a pak úzkost. Do týdne se však propracovali do další fáze, kdy je ten nový přístup začal upřímně zajímat, protože pochopili, že by mohl fungovat.
Ochrana soukromí
Koncept „týmu na ochranu soukromí“ mu nepřirostl k srdci. „V téhle společnosti rozhoduju já, ne nějaký tým na ochranu soukromí,“ oznámil jí. „Ostatně ani nevím, co jsou zač. Nejspíš si chrání soukromí tak důkladně, že o nich člověk ani neví.“ Ozval se nervózní smích.
V Muskovo botách
Moderátor se ho zeptal, jakou radu by dal někomu, kdo by se chtěl stát příštím Elonem Muskem. „Aby si to dvakrát rozmyslel,“ odpověděl Musk.
Dostatečně šílený aby změnil svět
Můžete posílat rakety na oběžnou dráhu a sledovat elektrickou revoluci v autoprůmyslu, aniž byste přijali všechny stránky jeho povahy, ty příčetné i ty nepříčetné? Někdy jsou zkrátka velcí inovátoři jako potrhlé přerostlé děti, které se odmítají naučit chodit na nočník. Mohou být bezohlední, protivní, a někdy dokonce toxičtí. Mohou být i šílení. Dost šílení na to, aby věřili, že dokážou změnit svět.